Blog

Never Stop Exploring

En reise for livet. En tre og en halv ukers tur gjennom Peru og Bolivia er så godt som gjennomført. I ettermiddag setter SAX klassen seg på fly tilbake til Ålesund og Borg via Amsterdam. Over cevichemiddag igår kveld, kveldsmøte og en lang frokost idag på takterrassen på vårt Miraflores «andre hjem» Lima Wasi har […]

Fotologg: Barranco

Lima er et spennende sted å tilbringe de siste dagene av vår rundreise i Peru og Bolivia. Idag var det mulighet for å oppdage kultur og kunst bydelen Barranco. Noen tok turen til fots og andre med sykkel. Alle fikk innblikk i kreativiteten og spenningen som ligger i å vandre langs gater preget av de […]

Fridag, vi er glad i deg!

Nest siste dag av denne magiske reisen at det snart er over slo oss rett i fleisen Hvordan skulle vi tilbringe dagen? Sykling, tættis og rå fisk i magen:   Sykkel vi leide og tandemsyklingen vi eide Gatekunst og pinneis urbant og kult; det ga store glis Piknik i parken med 34 katter solbrente armer […]

Read More →

Amazonas Dag 2 – “Just monkey’n around”

Morgenen mandag 18. april våknet vi til fuglesang og andre jungellyder. Etter en heftig pannekakefrokost, drog vi på oss klærne, badet oss i myggmiddel og satte kursen mot regnskogen. Vi gikk i rolig tempo, så vi fikk pirret alle våre sanser, og ble spist av mygg. Vår kunnskapsrike guide viste oss mange flora og fauna […]

Amazonas Dag 1

Dagen begynte med en sen frokost (vi kunne sove til hele klokken 7!) og en ganske avslappet flytur til -av alle plasser- Amazonas! Med en gang vi gikk ut av flyet ble vi truffet av en skikkelig hetebølge kombinert med en luft du kunne drikke. Du kan trygt si at vi alle var ganske våte […]

Fotologg: Cusco

Inka hovedstaden. Det pulserende kulturelle hjertet av Peru. Vi var så heldige å legge fridagen i byen til en lørdag og fikk dermed oppleve en svært levende og fargerik by. Noen benyttet anledningen til en velfortjent massasje, andre rakk innom byens mange marked for å handle inn gaver og suvenirer. Det var også mulig å […]

Stay positive!

Dagen starta med frukost 04.00, og vestlendingane kunne føle seg heime. Då me skulle gå til den første porten regna det trollkjerringer, og kl 05.00 var me i gang med dei 1730 trappetrinna opp til Machu Picchu. Nokon sprang opp, medan andre var så redde for at dei ikkje skulle rekke tidsfristen på toppen 06.10 […]

Read More →

Dag 3 Inka Jungel: Zipline og skinnegang

Dagen startet med pannekaker med banan og sjokolade på menyen. Deretter dro vi for å få utstyr til dagens første aktivitet, nemlig zip-line! Ikke bare en zip-line, men hele fem forskjellige, der den lengste var på over 500 meter. De utallige goproene var på plass og stemningen var på topp. Vi startet litt smånervøse, men […]

Dag 2 Inka Jungel: Gal hane galer, gale mennesker går i jungelen

Vi våknet, lettede over å ha overlevd natta, og var veldig klare for å starte den andre dagen på vei til Machu Picchu! Noen startet dagen med en veldig kald dusj, og andre med å irritere seg over hanen som startet å gale klokka 3 på natta. Det var med andre ord en litt trøtt […]

Første Etappe

Reisen vår til Machu Picchu varte over fire dager, og denne dagen var første etappe. Klokken seks ble vi hentet og våknet sakte på kjøreturen opp Andesfjellene. Dagen besto av tre aktiviteter, hvorav den første var en 1.5 timers sykkeltur ned 2100 høydemeter delt ut over 50 kilometer på svingete veier. Sykkelturens endestopp var en […]

Fotologg: Inka Jungle Trail

Vi har vært på 4 dagerstur til Machu Picchu via det som kalles for “Inka Jungle Trail”. Flere fortellinger om turen kommer etterhvert og sikkert en spennende GoPro film eller to, men imens kan du nyte noen bilder fra et utvalg av turens innehold fra lærerens perspektiv. Flotte dager, spennende aktiviteter, storslått natur, rik kultur, […]

Lange Dager i La Paz

Lørdag 9 april Dette var siste hele dagen i Bolivia og La Paz, og kanskje den mest innholdsrike. Vi fikk sove usedvanlig lenge, siden vi ikke dro før klokken 9. Først på programmet stod Moon Valley, eller månedalen på godt norsk. Det sies at Neil Armstorng tok en tur hit og sa det lignet på […]

Camino de las Yungas

Fredag 8 . var det klart for et av turens største høydepunkt. Klokken åtte ble vi hentet av guidene fra Extreme Expeditions og begynte bilturen opp i høyden. Klokken halv 10 skulle vi begynne den spennende ekspedisjonen vår. Vi befant oss nå i gråe fjell ca. 4700 meter over havet, og begav oss ut på […]

Kjendiser for en dag

Ord: Ragnhild og Vilde  Foto: Per Strøm Dagen i dag skjedde i samarbeid med Misjonsalliansen i Bolivia. Første stopp, etter en busstur som tok lenger tid enn avstanden skulle tilsi, var et HIV/aids-senter i utkanten av El Alto. Neste stopp ble ett av dagens høydepunkt. Vi fikk besøke en ungdomsskole hvor vi ble tatt imot […]

Tidleg start på dagen

I dag har me brukt dagen i buss. Me var oppe før fuglane kvittra, noko som innebar frukost kl. 05.30. Ikkje alle var like glade for dette. Planen var å vera ute av hotellet 06.15, noko som var bra då nokon av oss trengte litt meir tid (hente lommebok/mobil/pass). Bra planlagt Per! Etter 4 timer […]

Titicaca Time

Dagen startet med ett brak, vekkerklokka til Erlend kjimte 06.10. Da var det på tide med første turen på toalettet, etter noen sekunder, ett vanvittig brak som gjorde at veggen dirret like mye som porselenen. Dette var like mye ett kall for meg, som vekkerklokka er for Jonas. Etter litt var alle klare til en […]

Fotologg: lago titicaca

Laco Titicaca var dagens klasserom. Verdens høyeste seilbare innsjø. Delt mellom Peru og Bolivia. To øysamfunn, et flytende og et på fast grunn. Tradisjon og kultur av den fargerike sorten. Turens beste lunsj. Bli med i bilder.

høydepunkt

Da har vi endelig kommet frem til Puno som ligger 3830 m.o.h! Vi startet dagen med en god frokost i Arequipa, før vi satte oss i bussen, klar for en 7 timers lang busstur. Vi merker at vi har blitt veldig vant til lange buss turer nå, for tiden gikk veldig fort. På veien var […]

Meet The Locals

Dag to i Arequipa ble tilbragt hos NLM (Norsk Luthersk Misjonssamband). Dagen startet med en spennende og lang gudstjeneste, der de stilte opp med norsk oversettelse og lovsang på spansk med fullt band. Gudstjenesten gikk over i innvielse av ledere i de lokale kirkene, og vi fikk vite at dette var noe som skjedde annethvert […]

¡Hola Arequipa!

Etter en lang og humpete natt, der flere av oss fryktet for at bussen skulle velte i løpet av natten, kom vi endelig frem til Arequipa i 09.30-tiden! Etter at vi fikk sjekket inn på hotellet, fant vi ut at det var en slags «lotto» på hvem som fikk de «finere» rommene, og hvem som […]

Aprilsnarr, surfing og bussing

Første april viste seg å bli en rolig morgen. Vi fikk endelig tid til å nyte frokosten og selskapet ettersom vi ikke hadde noe felles opplegg før på ettermiddagen. Flertallet av oss var pakket og ute av rommene klokka ti for å dra ned til stranda og surfe som noen guder. Surfing viste seg å […]

Serr? Seff:)

Rekker bare en rask oppdatering før reisen bærer videre til Arequipa med nattbuss i kveld. Skal straks sjekke ut av hotellet her i Lima men morgenens begivenheter fortjener en rask oppdatering! Vi har surfet på rullesteinsstrendene her i byen i morgentimene idag. Klassen har tidligere vært på Stad for samme aktivitet og noen av elevene […]

Tomatmos

Hola fra Peru Da er dag to her i Lima snart omme. Og for en dag det har vært! Endelig er vi full gruppe, nå som Agnes også har ankommet. Vi startet dagen med paragliding, men denne gangen foregikk det 300-400m over bakken i fjellene utenfor byen. Vi hadde gleden av å bare være passasjerer […]

Fotologg dag 2 – “Air is a force” Peruviansk Paraglider Ordtak

Etter introkurs i paragliding igår fortsatte vår innføring i luftsport med tandemtur med dyktige piloter idag. I fjellene sør for Lima var forholdene gode for lange og spennende turer med innslag av akrobatikk og avanserte manøver. Kurs før tandemtur er en fin måte å forstå og sette pris på en dyktig pilot og grunnlag for […]

Ingrid og Ingrid om en flyvende start!

Etter landingen på Lima flyplass i går kveld fortsatte vi å lande idag, bare med paraglidere istedet for fly. Vi dro opp sandbergene rundt denne store byen og løp ut fra en åskant og prøvde å komme så nærme havet som vi kunne. Selv om flyvingen i seg selv var ganske elegant, var det ikke […]

Fotologg Dag 1 – Flying SAX

Et bilde sier mange ord. Hvor mange er det du som bestemmer. I tillegg til vanlige elev og lærer fortellinger om livet på tur i Peru og Bolivia vil vi ofte legge ut fotologg med inntrykk fra bak kameraet. Dag 1. Paragliding kurs og Lima.

Bienvenidos

Sør Amerika Xplore er ankommet Lima, Peru! Turen var for de fleste behagelig med lang. Per møtte sin navnebror i hentekøen på Starbucks på Schipol og mange har klart seg med under 12 kilo baggasje. Dette lover bra:) Vi landet tidlig tirsdag kveld i de siste solstrålene til solen som sank ned i stillhavet. Lima […]

Avreise nærmer seg

Sekken er pakket, Spansken er så skarp som aldri før og eventyrlysten er moden. Imorgen reiser Sør-Amerika Xplore til Peru og Bolivia! Med første fly til Amsterdam fra våre respektive hjemplasser etter en god påskeferie starter den lange reisen. Vi samles ved gaten til KLM flyet til Lima og nyter 13 timer i luften før […]

Reiseblogg Sør-Amerika

Straks etter påske er hele reiseskolen ute på de lange reisene. Vi har da to grupper i Australia, en gruppe på New Zealand, en i Sør-Amerika, en i USA, Reise Bo og fritid skal til Island og Spania, og afrikagruppa får med seg både Kenya og Tanzania. Denne siste gruppa reiste alt 17. mars og […]