Blog

Matprat Med Frida Orellana og Katarina: FRUKT

Etter å ha vært i Sør-Amerika i tre uker, har det vært mye forskjellig nytt i matveien å prøve på. Mat er en stor del av dette eksotiske landet og vi vil derfor dele disse smakfulle møtene med kultur med dere. Allerede første dag fikk vi smake på fargerike og friske frukter til frokost. Alle ble […]

Machu Picchu

Omveien til Machu Picchu Etter fire dagers tur med gange, sykling, rafting, zipline og cable carts, ankom vi ENDELIG Machu Picchu. Vi innså at vi egentlig kunne gjort dette på en mye lettere måte, for eksempel å ta buss hele veien, men fikk en mye større mestringsfølelse da vi endelig ankom hoveddestinasonen vår. På forhånd […]

Inca Jungel Dag 3

Dagen i dag startet med en heftig diskusjon rundt frokostbordet. Knapt før folk hadde fått gnidd søvnen ut av øynene skulle det diskuteres, kverrulerest og argumenteres. Det viktige diskusjonstema var hva som var best frokost av pannekaker og omelett. Diskusjonen pågikk resten av dagen, til tross for at majoriteten av klassen så seg ganske ferdige […]

Inca Jungle Dag 2

For noen startet dagen i jungel-lodgen veldig tidlig, da hanen i bakgården hadde bestemt seg for at dagen skulle starte rett etter kl 04.00. Etter å ha pint seg gjennom flere timer med høylytt galing, var det i seks-tiden endelig tid for frokost. Etter frokost ventet guiden med et foredrag om mat man finner i […]

Inca Jungle

Det var tidlig opp denne morgenen, for vi ble hentet allerede 05:30. Dette skulle bli en dag med mye fart og spenning. Men før alt kunne starte, måtte vi vente en god stund fordi guidene våre skulle feste sykler på taket. Per brukte tiden godt, og lagde en utfordrende og random sykkelquiz. De som var […]

Road Dreams

Vi kjører mye buss i Sør Amerika. Inntrykkene er mange langs landveien. Hva drømmer Katarina om når hun sovner bak de gule øyne? Bilde essay: Road Dreams.

Road Trip’n

Idag var en dag vi seint kommer til å glemme. Det hele startet med at vi sto opp grytidlig for å komme oss til bussen som skulle føre oss over grensen til Juliaca. Det var noe rart og mystisk med denne bussen som fikk oss til nøle. Men siden vi har blitt så vant til […]

El Alto

Opp i høyden med buss vi dro, der møtte vi mange søte barn som lo. For fotball på 4700 var ikke bare bare, og passningene ble til tider ganske rare. Til tross for dette var humøret bra, og både skolebarna og vi ble triste når vi ned til La Paz måtte dra. Som dere skjønner […]

Camino de las Yungas

The North Yungas Road, Groves Road, Coroico Road eller The Death Road. Veien mellom La Paz og Coroico har mange navn. For de fleste turister er Dødsveien navnet og strekningen mellom passet på 4650 moh og ned til Coroico på 1200 moh. Idag er Dødsveien en turistattraksjon som blir av mange opplevd fra sykkelsetet. Overgangen fra […]

4×4

La Paz Bolivia er en unik plass på veldig mange måter. Byen er bygd i en dyp dal, med mennesker organisert fra rik til fattig oppover bratte bakker. La Paz er kåret til et av verdens mest spennende byer og med god grunn. Det er ikke mange plasser du kan benytte deg av taubane istedenfor […]

Ulykkesdagen

Glem fredag den 13, her er det tirsdag 10 som er den store ulykkesdagen. Alle var tidlig oppe for å rekke bussen til Bolivia og La Paz. I dag var for første gang alle på tiden og klare for å utforske et nytt land. Alle stod tålmodig og ventet, men vi hadde stått opp tidlig […]

Andes

Tekst: Sandra og Bjørn Håkon Foto: Bjørn Håkon Etter en deilig frokost paa hotellet med tilhoerende coca-te, var det paa tide aa dra fra vaar lille oase i Arequipa. Foran oss hadde vi en syv timer lang busstur til Titicacasjoen og Puno. Paa vei ut fra byen saa vi en gradvis overgang fra byvelstand til […]

Alpaca

Idag var en ny og innholdsrik dag i Arequipa. På morgenen overrasket alle Katarina med sang og varme klemmer. Morro å bli 20 år i Sør-Amerika! Etter en særdeles velsmakende frokost dro vi avgårde for å oppsøke alpacaen. En guide ga oss mer kunnskap om dette dyret og resten av slekten dens. Vi vet ihvertfall […]

Arequipa

Dag én i Arequipa, og mange av oss begynner nå å kjenne reisingen på kroppen. Etter at vi alle våknet på bussen i diverse tilstander (Ingrid hengende over doskålen, Frida utkledd som Ronja Røverdatter, Eirill med frastjålet mobiltelefon og Per med briller (??), ++), var tiden endelig inne for å innta Perus vakreste by – […]

Bølger og Buss

“Oui, neineinei ehh siiii” og “como, que, quee?” Her er språkforvirringene fullt i gang! I dag sjekket vi ut av hotellet i Lima, og nå ventet en lang busstur til Arequipa, Anders sin fødeby. Den 16 timer lange bussturen skulle ikke starte før på ettermiddagen, så før det fikk vi fri til å gjøre hva […]

Svev

Dessverre ble det begått drap i dag igjen, for pinnedyret Lilian mistet mer enn et lem. Stemningen var trist da Lilian ble overkjørt av en bilist. MEN vonde minner fort forsvant, og turen gikk mot fjelltoppen mens svetten rant. Så var vi i luften igjen, med paraglider vi kom oss frem. Luftige piruetter over sandsletter […]

Hola!

Første dag i Lima levde virkelig opp til forventningene, noe vi fikk erfart både da vi prøvde paragliding alene og da vi vandret gatelangs på kveldstid i byen. Etter cirka en time i buss ankom vi ørkenen utenfor Lima. Der fikk vi fem minutter instruksjon før vi fikk på utstyret og tok sats for å […]

Bienvenidos

Vi har landet i Lima! Etter en lang men behagelig reise fra Ålesund til Peru sin hovedstad via Amsterdam er klassen klar for 3 uker med store opplevelser og erfaringer i denne spennende verdensdelen. Vi starter allerede tirsdag med paragliding kurs i ørkenen utenfor byen. BorgSAX til nye høyder, Claro!

Snart på vingene

Hola! Akkurat nå sitter en reiseklar og spent gjeng og diskuterer pakking og det siste praktiske til turen. Alt begynner å bli klart, og nå er det kun snakk om noen få dager til hele klassen sitter på flyet til Solens land, Peru! Det er mye som skal oppleves på de 22 dagene vi har […]