Blog

En reise for livet

«Jeg har opplevd en reise for livet med klassen!» Katelyn, elev 2014/15   Litt utenfor Ålesund by, midt mellom hav og fjell ligger Borgund folkehøyskole omringa av muligheter. Målet til skolen er at elevene skal få «en reise for livet», en indre personlig reise, en sosial reise og en reise ut i verden. I august […]

MUCHOS GRACIAS

Da var vi klare for avreise hjem til Norge! Vi er alle enige om at dette har vørt en fantastisk tur og at alle kommer hjem med mange minner og opplevelser rikere! Vi ønsker bare så si “mucho mucho gracias” til alle som har bidratt til at turen har blitt som den har blitt. Til […]

SAFARI AITANA (Dag 16)

Dyreparken Biopark i Valencia var fantastisk, men det var èn ting de savna og det var å kunne komme inn til dyra. Og det fikk vi dag! Vi dro nemlig på Safari Aitana. 1000 meter opp i høyden lå det en safari park, den eneste i Spania som er igjen pga den økonomiske krisa for […]

Read More →

Fristelser og fasiliteter (Dag 15)

Livet er fullt av fristelser! Det skal være sikkert og visst. Også her på solgården får vi prøvd oss i selvbeherskelse. Jeg vil kanskje kalle det VM i selvbeherskelse. På RBF snakker vi litt om når det er greit å kose seg, og har kommet til enighet at det er greit ved lørdager og spesielle […]

Two Rustic Men og tre danseglade jenter! (Dag 14)

Dagens opplevelse for RBF – gjengen har i dag vært en utflukt til den mauriske byen Guadalest, som ligger på toppen av et fjell. Byen var bare en times kjøretur opp i fjellene fra Solgården, og første stopp var et handlebesøk hvor vi også ble servert nypresset appelsinjuice. Da vi var kommet helt opp på […]

Read More →

Ørner og sånt… (Dag 12 og 13)

Solgården har tatt oss varmt imot, og vi har allerede rukket og benytte oss av noe av det de har å by på. Vi kjenner på kroppen av det har vært to intense uker med mye utflukter, så det var godt å ta en rolig helg. Som Amanda uttalte i går kveld: «godt å endelig […]

Oceanografic fantastic (Dag 11)

I dag var det vår siste dag her i Valencia før vi i morgen reiser videre til Alicante og Solgården. Derfor var dette siste sjanse for å kunne besøke Oceanografic når vi var her. Akvariet imponerte både med sin utrolig kule arkitektur, som stod i stil med sin nabo – Operaen, og sin enorme størrelse. […]

Read More →

Sol, Gocart og middag i Hollywood (Dag 9 og 10)

Det har vært to deilige dager, med fantastisk sommertemperatur og de har vi nytt maks! Onsdagen var vi på stranda, spiste lunsj og en is, spilte volleyball, kort og fikk virkelig slappet av noe vi alle trengte:)       På torsdag var det klart for å prøve det vi alle hadde gledet oss veldig […]

En liten dukkert og nye klær… (Dag 8)

Det skjer noe hver dag, og derfor er det godt at man kan ha et par dager hvor det skjer litt mindre. Så i dag ble dagen brukt på litt shopping i Xativa. En liten, men veldig fin by bare 10 min unna der vi bor. Gutta blei ganske fort ferdig, men jentene kunne sikkert brukt litt […]

Read More →

Ett lite stykke Afrika (dag 7)

9. Mars 2015 I dag har vi vært på “besøk” i Afrika, eller rettere sagt vi har vært en tur i Valencia sin dyrepark, Bioparc. Parken har en stor samling av dyr fra hele Afrika! Det var stas å kunne få en nærmere titt på blant annet svart panter, løve, elefant og sjiraff.     […]

Hest, ponni og esel (dag 6)

8. mars 2015 I dag har vi vært på besøk på et ridesenter. Der var det både hest, ponni og til og med et esel. Vi var så heldig å få være med i det daglige stellet og alle fikk lov til å børste dyrene.   Da det daglige dyrestellet var unnagjort fikk de tøffeste […]

Read More →

Klosterbesøk og strandliv (dag 5)

I dag har vi vært og besøkt Simat de la Valldigna, et fantastisk kloster omgitt av fjell på alle kanter og vanvittige utskjæringer! Etter på ble det lunsj på stranda sammen med litt turning og tull. Rakk akkurat en liten runde shopping i gata ved siden av før vi tok turen tilbake til huset:) fantastisk fin […]

Sol og superstars! (Dag4)

I dag har det vært en utrolig deilig og festlig dag rundt huset med mange forskjellige aktiviteter. Vi starta dagen med en god morgentur forbi både geiter og esler. De blei veldig glad for å smake litt av det grønne gresset på andre sida av gjerdet. Rundt oss er det som sagt appelsin- og mandarinhager […]

Read More →

Borgbesøk i Xativa! (Dag 3)

Etter storbybesøket i Valencia på onsdag var det nå på tide og utforske nærområdet Xativa. Jentene var veldig gira på en runde shopping, og derfor ble shoppingsenteret første stoppeplass. Her fant kjoler og «walkie-tallkies» veien ned i posene. Etter hvert som magene begynte å rumle fant vi oss en herlig asiatisk restaurant hvor vi koste […]

Las Fallas i Valencia! (dag 2)

Etter en avslappende gårsdag var gjengen i dag klar for og utforske hva Valencia hadde å by på. Vi hoppet på turistbussen og ble kjørt igjennom byen. Dette var en super måte å se byen på og vi fikk sett det meste. Da vi hoppet av bussen etter endt runde, samlet det seg masse […]

Appelsinglede! (dag 1)

Etter en lang reise fra Ålesund var det allerede langt på natt da gjengen ankom Valencia. Det var derfor deilig å kunne få bruke den første turdagen til litt avslapping. Da vi våknet litt utpå dagen var det allerede god temperatur og solen stod høyt på himmelen. Det var derfor godt for oss vintervante nordmenn […]

Nå kribler det i magen!

Heia bloggen! Vi teller dagene og nå er det bare tre igjen før Borgs livligste klasse setter seg på flyet til Spania og Valencia. Reisefeberen er høy og godbitene reiseprogrammet har å tilby gjør at det kribler litt ekstra i magen nå. Vi skal få oppleve spansk kultur, med matlaging og historisk byvandring, prøve kule […]