Blog

Reisen er igang

Elevene på Multisport har begynt sin reise her på Borgund Folkehøgsskole. Første tur gikk til Vardane på Sula, hvor elevene fikk god oversikt over byen og området de skal tilbringe ett år. Vi overnattet i en hytte med utrolig utsikt til alle kanter.   Det store høydepunktet for året er den lange reisen til Australia […]

En reise for livet med Multisport Australia

Et folkehøgskole år er over for Hilda og Tormod på Australia Multisport linjen. I dette intervjuet får vi et innblikk i hvordan de to opplevde å være elev på denne linjen. Hvordan opplevde du å være elev på Multisport? Tormod: «Året på Multisport linjen opplevde jeg over all forventning. Vi hadde mye forskjellige aktiviteter og […]

Sydney og G’bye mate!

Sydney har for mange valg. Vi delte oss etter hva vi lystet. Det ble Zoo på noen, Jørn Utzon sitt operahus på andre, Olympic park, Westfield Tower og vandring gatelangs i storbyen med over 4 mill innbyggere. Byen har i sum rikelig med selfiebakgrunner. Hostellet vårt lå perfekt plassert på klippen over historiske Circular Quay, […]

Byron Bay – Surf og hippiedreads

Tekst: Hilda og Henning, bilder: the fabolous three Hejja bloggen! Nå er vi på dag tre her i Byron Bay, og hjemstedet til hippiene har ikke skuffet så langt. Vi ble møtt med en nydelig solnedgang dagen vi ankom byen. Stranden var idyllisk, med bølgene og fyrtårnet i bakgrunnen. Dag to våknet alle veldig spente […]

Helene flyr

We don’t control the weather, har Rod sagt mange ganger de siste to dagene. I dag tidlig møtte vi opp på flyplassen der fallskjermhopperne tar av og i det vi gikk ut av bussen så vi et kull på 6 nyslupne fallskjermfugler lande. Det var hoppeifallskjermvær! Her kan du bli med på Helene sin tur. […]

2900 km!

Multisport spiser landeveg på sin veg sørover mot Sydney! Østkysten er lang selv uten at vi kjører inn i den enorme outbacken i dette landet. I ene enden av turen ligger Cairns med Great Barrier Reef og i andre enden en vakker storby med 4 millioner innbyggere, begge deler umistelige i det som er spesielt […]

Everything not

Tekst: Hilda og Henning, Foto: Hilda, Sven, Hejja bloggen! Livet suger! Her på Rainbow Beach har vi bare kjedet oss i hjel. Den kritthvite stranda sugde, de høye surfebølgene sugde og den idylliske padlingen med skilpadder sugde (gidder du trykke lenka her får du kanskje se ei skilpadde).   For å ikke snakke om den […]

Krokosport

Tekst: Hilda, Henning og Sven, Foto: Hilda og Sven Hejja bloggen! Da sitter Multisport på bussen på vei til Rainbow Beach. Vi har nå vært to dager i Emu Park. Emu Park er det mest øde strøket vi har vært på så langt, men det har absolutt ikke vært en skuffelse. Vi besøkte krokodillefarm med […]

Livsseileren

Vi har en flott guide på vår tur. Han har reist med elever fra Borg i seks år nå. Han heter Rod og har en spesiell  historie. Denne historien fikk Multisport gjengen et innblikk i når de satt på verandaen på huset hans. Huset hans er en seilbåt og verandaen er dekket på […]

The flying Norwegian(s)

Tekst: Hilda, Henning og Sven  Foto: Åse, Solveig og Sven Hejja bloggen! Seks dager har gått, og turen har gått over all forventning. De to siste dagene har vi tilbrakt i Airlie Beach. Vi kom frem på ettermiddagen den første dagen, og brukte derfor denne dagen til avslapping og bading på hotellet. På kvelden fikk vi […]

Magnetic Island

Tekst: Hilda og Henning. Foto: BORGAM Hejja bloggen! Etter en fire timers lang busstur fra Cairns, var vi endelig fremme på Magnetic Island. Magnetic Island er en øy med et mangfoldig dyreliv og vill natur. Mens vi ventet på at hyttene skulle bli klare, dro vi i en “dyrepark”. I dyreparken møtte vi på koalaer, […]

InstAustraliaMultisport

Det ligger en mengde bilder merket med skoletaggen #borgfhs og linjetaggen #borgam på Instagram. På denne sida kan du følge med på de siste 15 bildene med #borgam – taggen. Bildene kan klikkes på for å lese tilhørende tekster (skulle det komme opp et login-vindu, kan dette klikkes bort på x i hjørnet): #borgam   […]

Oppholdet i Cairns

Hejja bloggen! Turen vi har ventet lenge på er nå endelig i gang! Etter en lang flytur med lite søvn, kickstartet vi turen med strikkhopp i Cairns. Det var mange nervøse og spente ansikt før hoppene. Det å stupe ned 50 meter med hodet først, er tross alt ikke det mest naturlige instinktet for folk […]

Read More →

Kl 12.00 står sola i Nord!

Eller rettere, da står sola ganske så rett over hodene våre. Vi er framme, i Cairns nord på østkysten og altså like sør for ekvator. Temperaturen passerte 30 grader denne første dagen down under. Her sør er det varmest i nord og tidlig høst. Vi landet lokal tid kl 4.35. Kroppene våre trodde da at […]

Nå er vi på vei

Etter mye usikkerhet på grunn av Norwegian flyet fra Ålesund til Oslo, er vi nå booket om på et SAS fly som går fra Vigra til Oslo om 45 minutter. Vigra har fått ny avgangshall og vi føler det litt som om vi er i Hong Kong allerede. Fra Oslo går flyet videre til London […]

KLAR FOR TUR

Hejja bloggen! Da er det fire dager til vi reiser på den store turen. Vi gleder oss veldig, og ser frem til en spennende reise med mange utfordringer. Turen starter i Cairns, og går videre langs øst-kysten i Australia til vi ender opp i Sidney. Iløpet av turen skal vi blandt annet gjøre ting som […]