Borg-FHS-Linjer-ENGAGE-KOMMUNIKASJON

Engage Kommunikasjon

Drømmer du om en fremtid som kommunikasjonsrådgiver? Hvordan skape engasjement gjennom ulike mediekanaler? Denne linjen lærer deg å velge riktige kommunikasjonsstrategier, for å få ut budskapet til det rette publikum. Kombiner dette med reisemålene skolen tilbyr til Australia eller USA.

I løpet av dette året får du trening i å jobbe i en kommunikasjonsavdeling. Du lærer å utvikle gjennomtenkte strategier som gir et helhetlig bilde av hvem vi er og hva vi står for. Dette kommer til uttrykk gjennom media, logo, nettside og i sosiale medier. Vi lager kampanjer, eventer, og lærer hvordan vi kan samarbeide med medieredaksjonene. Når du så skal til ditt reisemål, er du utrustet til å dokumentere turen på en profesjonell måte.

Vi skal også se på hvilket utbytte en virksomhet får med god internkommunikasjon, og vi skal lære om krisekommunikasjon og kommunikasjon innen bistand. Som gode kommunikasjonsrådgivere trenger vi å vite litt om omgivelsene våre, og hvordan vi på best mulig måte kan nå menneskene vi ønsker å nå. Dette er attraktiv kunnskap for fremtidige arbeidsplasser, uavhengig av fagfelt, og innen utgangen av skoleåret er målet at du blir trygg på deg selv som kommunikatør.

Når du velger denne linjen, får du undervisning og praktisering i Engage Kommunikasjon. Hver uke følger du i tillegg de samme timene som elevene med samme reisemål, enten USA Travelstudy eller Australia Backpack. Her kan du ha med deg i tankene det du lærer innen kommunikasjon, og vurdere hvordan kombinasjonen av reisemål og Engage Kommunikasjon kan fungere på en bra måte. Vi kommer til å gjøre oppgaver slik at du får praktisert faget, med noe teori som trengs som grunnlag for øvelsene. Utstyr som trengs til dette faget: pc med Adobe-pakke installert, og en velfungerende smarttelefon. Ta med et godt kamera hvis du har, og eventuelt andre tekniske dingser du ønsker å utforske bruken av.

Nøkkelord

  • Sosiale medier:  Hvilke sosiale medier er optimale å bruke til enhver tid? Hvordan utnytte potensialet hos Facebook, Instagram, Snapchat Twitter og Youtube? Her vil kreativiteten flyte og strategiteften blomstre.
  • Tekst og foto: Ord er kraft, og sammen med det rette bildet blir det sprengstoff. Vi ser på ulike former for tekst, og øver på hvordan vi kan få sagt mest mulig med få ord. Har du et fotoapparat med manuelle innstillinger, får du her anledning til å utforske dette. Vi ser på hva som gjør et motiv godt, og lærer enkle grep for å knipse fine bilder.
  • Lyd og video: Vi lager korte videoer og lydopptak, og lærer oss triksene for å få mange treff på Facebook og Youtube. Kanskje kan vi etter hvert kan lage informasjonsfilmer på oppdrag?
  • Journalistikk: For å få spalteplass i mediene er det smart å kunne litt om hvordan journalistene i radio-, tv- og avisredaksjonene tenker. Vi skriver pressemeldinger og besøker velfungerende redaksjoner for å se hvordan de jobber med kommunikasjon. Hva er forskjellen på en journalist og en kommunikasjonsarbeider? Vi lærer å skille mellom disse.
  • Omverdenen– I kommunikasjonsfaget snakker vi om omverdensanalyse. Det handler om å finne ut hvem vi som organisasjon trenger å forholde oss til, og å lære mest mulig om disse. Når vi vet hva publikum, leverandører, økonomien og ledelsen trenger og forventer av oss, finner vi også ut hvordan vi skal kommunisere best mulig overfor alle parter. Her kommer vi til å komme innom krisekommunikasjon og internkommunikasjon. Dette blir en mer teoretisk del, som vi vil gjøre så praktisk rettet som mulig.

Søk på Engage Kommunikasjon!

Reisemålslinjer og faglinjer – hva er forskjellen?

Engage Kommunikasjon er en faglinje. Det vil si en linje bestående av valgfag, og eventuelt korte bolker av tiden på reisemålslinjen du velger, spredd utover året. Når du søker deg inn på en faglinje får du førsterett til å delta i faget, og du følger faget gjennom hele året, med den progresjonen det innebærer.

OBS! Du kan ikke bare søke deg inn på en faglinje, men må også søke deg inn på en reisemålslinje, som du vil være sammen med torsdag og fredag.

På Engage Kommunikasjon er det USA Travelstudy og Australia Backpack som er dine alternativer.

Pris: Tillegget for denne faglinja er kr 1 000,-

Det betyr at velger du USA travelstudy blir totalsummen kr 144 100 og velger du Australia Backpack blir totalsummen kr 145 100

Inkludert

  • Mat og rom på skolen
  • Internett
  • Vaskemaskin
  • Påmeldingsgebyr
  • Eget bad på rommet
  • Skoletur: Israel
  • Lokale turer i Norge
  • Skolemateriell
  • Den lange reisen til USA eller Australia
  • Spesielt fagopplegg – småturer – knyttet til Engage Kommunikasjon

Ikke inkludert

  • Enkeltrom

Ekstrakostnader varierer fra linje til linje, men ofte dreier det seg om fallskjerm/strikkhopp, heiskort, enkelte måltider på tur. Vi setter vår ære i å inkludere flest mulig av måltidene på tur (både innenlands og utenlands), men enkelte lunsjer blir det likevel til at man må betale selv.

Lærer

Gunnhild Aksnes Kristiansen

LÆRER USA TRAVELSTUDY – ENGAGE KOMMUNIKASJON, VALGFAG

Epost: gunnhildakr@gmail.com

Søk på Engage Kommunikasjon!

Nyttig informasjon

Du er sammen gjengen på reisemålslinja nær to dager i uken. De resterende dagene består av fellesfag og valgfag, og faglinjene har noen fag lagt til valgfagdagene. Du kan lage din egen timeplan ved å velge valgfag fra en spennende valgfagsmeny bestående av fag innenfor kreative fag, matlaging, idrettsfag, friluftsliv og musikk.

En sosial reise, en personlig reise og en reise ut i verden

Borgund er reiseskolen som bygger på at gjennom reising skjer læring og at hele skoleåret er en reise i sosialt fellesskap, og inn i ditt eget, personlige liv. I september kan du melde deg på pilegrimsvandring over Dovre. Du kan bli med på toppturer i de spektakulære Sunnmørsalpene, og det blir anledning til å gå og klatre i fjell, med fjellsko eller feller under skia. Øyhopping og vestlands-tur er også populært. Om høsten drar hele skolen på felles studietur til Israel, før alle reisemålslinjer mot slutten av året reiser ut i verden.

Kristent verdigrunnlag

Borgund folkehøgskole er en kristen skole, basert på tro og toleranse. Hver elev møtes med omsorg og respekt, uavhengig av bakgrunn og tro. De som vil gi sin kristne tro en mulighet til å vokse, får god anledning til det. Den som ønsker det kan blant annet bli med på onsdagsmøter, NonStopGud-grupper, bibelgrupper og ukentlig korssamling i kapellet.

Godt fritidstilbud
I gymsalen, på formingsrommet, i trimrommet, på musikkrommet eller datarommet, på fotballbanen og beachvolleyball-banen, på fjellet eller i kano eller båt på sjøen. En stor gruppe miljøarbeidere (stipendiater) organiserer dessuten fritiden – så ingen trenger å kjede seg. Her er grupper for alt fra dans til strikking, fra høytlesning til innebandy.

Fellesskap på tvers av linjer

Solidaritet Reiseskolen: På Borgund Folkehøgskole ønsker vi å utgjøre en forskjell i vårt nærområde og andre steder i verden, og skape et håp og engasjement om at det nytter å bidra til en bedre verden for våre medmennesker.

Det blir valgt en solidaritetskomite ved skolen som har ansvar for å sette dette ut i praksis. Vi samler inn penger til ulike prosjekter i Kenya og Sør–Amerika. Afrika Mangfold- og Sør-Amerika Xplore-studenter får et innblikk i prosjektene på sine studiereiser.

Les mer om solidaritetprosjektene nedenfor:

«Heart to Heart»: en lokal organisasjon som tilhører den lutherske kirken i Kenya. Vi bidrar til at 20 barn i en av Afrikas største slummer får mulighet til å gå på skole.

CHRISC (Christian Sports Contact) Kenya og Tanzania: benytter idrett som et verktøy for å drive lederutvikling og opplysningsarbeid om b.la. HIV og AIDS.

Fotball krysser grenser: har skapt et fritidstilbud som bidrar med å holde barn og unge borte fra rus og gjengkriminalitet i Sør Amerika.

Aksjonsforskning Bærekraft

Borg ønsker å være en folkehøgskole, hvor elever og personale tar et felles ansvar for miljøet, hverandre og vårt nærområde. Vi ønsker at alle ledd av vår drift skal være bærekraftige. I den sammenheng blir det hvert år satt ned en komite, som har ansvar for å finne og gjennomføre satsninger knyttet til bærekraftig skoledrift. Likevel er dette er fellesskapsprosjekt, hvor alle må ta del for at en skal kunne nå målene som blir satt for året. Konkrete tiltak blir satt ut i live, og resultatene måles og vurderes. Et konkret tiltak som vi på Borg har satt ut i live, er «Meatfree Monday».

Musikal

Hver høst settes det opp en musikal på Borg. Dette er et omfattende prosjekt, som går over to uker, med forestillinger over to-tre dager etter endt forberedelsesperiode. Alle elevene bidrar etter sine evner, enten det er dans, skuespill, sang, bygging av scene, PR, rigging, mat, kostyme lyd eller lys. Et utrolig flott og sammenspleisende prosjekt, som hvert år ender i forestillinger sett av hundrevis av lokale barn og unge.

Elevkvelder

Lørdagskveldene arrangeres det omtrent hver uke elevkvelder. Enkelte av disse elevkveldene er det reisemålslinjene som arrangerer, med tema relatert til reisemål, årstid eller spennende vinklinger, som Filmgalla, Talkshow, 70-tallsfest, Grand Prix, Sjørøverfest. Hva enn det skulle være – så lenge det samler hele kullet og skaper en festkveld!