Blog

Operahuset i Sydney

Noe mange har gledet seg til, er å få komme på innsiden i en av verdens mest berømte bygninger! Vi får egen guide som skal ta oss med rundt i i to av de fem salene  og føler oss rett og slett som stor familie på tur, som får oppleve noe stort sammen. Den australske […]

Read More →

Syv ting du “må” gjøre i storbyen Sydney!

i går var det fridag, og lærerne og elevene var spredd rundt omkring i byen. Været var fint, litt sol , litt skyer, og deilig temperatur. Her er en liste over syv aktiviteter man kan gjøre i storbyen: 1:  Få seg en tatovering! Det var 4-5 stk som valgte denne aktiviteten. Fredrik brukte 8-9 timer […]

Sydney, -et annerledes kirkebesøk = Hillsong

På veg fra Port Stephens annonserer vi for studentene at vi skal på kirkebesøk på Hillsong, før vi kommer på vandrehjemmet. Noen av elevene går fortsatt kledd i badetøy. Vi innser at vi ikke rekker å stoppe for at de skal få dusje og skifte. Hm…Det ene er at dette kansje blir litt for mye […]

Read More →

Port Stephens: sandboarding ! kenguruen Josefine! og delfincruise…!

Port Stephens er siste stopp før siste stopp. Vi bor på et vandrehjem som heter Malaleuca Backpackers, som ligger i våtmarksterreng. Her får vi følelsen av å bo i jungelen! Hyttene står på påler. Sikkert fordi dyrene ikke skal krype så lett inn til oss om natta… Den som tar i mot oss er ei […]

Byron Bay = Surfing, fallskjermhopping, dykking og snorkling

Vi ankommer Byron Bay med buss om kvelden, etter å ha reist med fly fra Alice Springs – Sydney, Sydney – Brisbane. Dag 1 (offisielt) i Byron, får vi alle prøve noe vi har gledet oss til lenge, nemlig surfebrett. Vi får en kort opplæring på stranda av det man kan kalle en typisk surfer, […]

Read More →

Alice Springs og så litt tanker og refleksjoner

Vår første offisielle (og eneste hele) dag i Alice Springs er preget av vann og avslapping, men også noe spenning. Vi drar et stykke utenfor byen og flytter oss fra rolige vannhull til vannhull. De er nesten som hemmelige oaser, for det er ikke mange flere der enn oss. Slik går dagen, med bading, soling, […]

King´s Canyon, dot paiting and heat, lots and lots of heat

Reg beklagde for at det i dag også måtte være en tidlig morgen, men med en god natt søvn under den vakre stjernehimmelen, ble ikke dette et stort problem. Men vi var mange av oss litt mer trøtt enn vanlig. Vi kjørte en liten stund for å komme oss til King´s Canyon, hvor dagens tur […]

Lilla: Regs hjerte og sjel

Å gå rundt Uluru (uttales med trykk på r-en) er både spesielt og overraskende. Det å være ved en plass som har blitt danset rundt, avslappet ved og utført seremonier i kanskje 40 000 år, er virkelig en merkelig følelse. Det føles litt magisk. Monolitten er mye større enn vi kunne tenke oss, for det […]

Endelig framme hos Uluru etter 3000 km!!

foto: aida urkedal og ingvill aarseth Nok ein dag i buss. Time etter time i den ugjestmilde ødemarka. Men det er verdt det. « “Water is more important than gold» Reg Ramsden, Remote Tours (Remote = avsidesliggende. Treffende navn på turselskapet vårt!) Drikkevann er ingen selvfølge her i ødemarka eller i “outbacken” som de sier […]

Read More →

“Der ingen skulle tru at nokon kunne bu”

Cooper Pedy. -byen under jorda. Namnet betyr “den hvite manns hull i bakken”. I 50 grader brennheit varme er teperaturen under jamnt 20-22. Ca 3000 har valgt å bo her i ødemarka. Det finns folk fra heile verda her, ca 45 ulike land. Alt for drømmen om å finne opal. Opal blir brukt til vakre […]

Flinder´s Range

I dag var det også duket for litt bussreising. Opp i sekstida, med frokost litt senere, forlot vi overnattingsplassen kl. 8. Vi kjørte i tre timer, med en liten tissepause i ingenmannsland, for så å ta en liten pause i Peterborough. Der gikk penga så det suste, fordi så og si alle kjøpte godteri og […]

Read More →

Solkrem + vannsport + edderkopp + giftig slange = Litt av en dag!

I dag fikk vi endelig sove lenge… til halv åtte altså. Vi var ved Murray-elva i nitida. Etter litt soling og masse solkrem, startet vannsportaktivitetene. Første ting ut var waterboard, som ikke gikk særlig bra p.g.a. kombinasjonen av vanskelighetsgraden og lite erfaring. Men tuben gikk mye bedre og det var mange som prøvde seg alene […]

Busstur FTW!

I dag ble det en tidlig start på dagen, som vanlig, men det virker som om vi har klart å venne oss til Australsk tid. Vi sto opp kl. 06.00, med avreise halv åtte, og var klare for en dag preget av mye busskjøring. Vi kjørte i fire timer, med et par stopper i byene […]

Great Ocean Road!

Etter en slitsom gårsdag sov nok alle som en stein, og morgendagen kom fort på oss. Frokost var kl. halv sju og plutselig var det i gang, for en halvtime senere ble vi hentet av Redge og Rychelle, våre to guider de neste to ukene. Vi kjørte «den lilla bussen» en stund for å komme […]

Australia, here we are!

“Etter i hvertfall 30+/-timer i fly, har vi endelig landet i Australia! Takk Gud! Flyturen var forferdelig, men det var verdt det.”  –sitat dagbok fra elev. Den første utfordringa begynte allerede tre dager før turen da Norwegian varslet flystreik. Først ble buss til Oslo Lufthavn vurdert, deretter bestemte vi oss for å kjøpe nye billetter […]

Getting closer…

Da nærmer vi oss avreise til Australia med bare tre dager igjen! Alle går egentlig bare og venter på å reise. Noen har til og med begynt å pakke, fordi de gleder seg så mye. Men først skal skolen arrangere en basar i morgen, hvor alle elevene er med og hjelper til. Vi drar fra […]