Blog

Sol, regn og røde tomater

Denne dagen har gått til bading og soling på stranda og ved bassenget. I 14-15 tiden  kom det en kraftig regnbyge og vi måtte søke dekning inne. Det var sikkert like greit, for solen var sterk og mange ble mildt sagt røde som tomater… 5 av jentene tok rastafletter borte på stranda og brukte store deler av […]

Zanzibar

I dag våknet vi opp for første gang på Zanzibar, det vi har ventet på så lenge. Vi har snakket masse om denne siste uken og gledet oss til blant annet maten her, men lite visste vi om at dagens første måltid skulle være så bra. Her var det pannekaker, eggerøre, frukt og ristet brød […]

Tretten timer og Dar es Salaam

10.april – tekst – Elinor og Guro Reisedag Arusha – Dar Es Salaam I dag drog vi frå hotellet i Arusha 06.30, for så å ta lokalbuss frå Arusha busstasjon 07.32, utrulig nok berre 2 min forsinka. Neste stop no var Dar Es Salaam. Vi hadde grua oss lenge til denne bussturen på 13 timar […]

To dager på safari

Tekst: Ingelin Jørgenvik Me reiste avgårde frå Sariko senteret i Arusha morgenen 07.april. To safaribilar venta på oss, 7 og 7 jenter satt seg i kvar av dei. Ette ein lang tur ankom me Ngorongoro krateret. Mange bilde blei knipsa ved utkikkspunktet som gav ein heilt fantastisk nydelig utsikt, men det skulle vise seg å […]

400 000 penger

Onsdag 6. april – tekst Cathrine von der Ohe Backer Den siste uken har gått utrolig fort! Vi starter nå på den turistaktige delen av turen vår etter å ha tilbragt den første natta i Tanzania ( Arusha). Tidligere har vi hatt mange barn rundt oss som er så søte at man bare får lyst […]

Kirke og slakterbutikk

Søndag 3. april – tekst: Ingelinn og Helene Avreise kl 09.00 og turen gikk til Kibera og gudstjeneste ved Heart to heart-skolen. Det var en rytmisk og musikalsk gudstjeneste med mye liv. I ekte afrikansk stil kom folk gjerne en til to timer for sent. Rett før gudstjenesten var kirken smekkfull og stemningen på topp! […]

Fridag og Carnivore

Lørdag 2. april – tekst: Hilde og Elinor I dag hadde vi fridag, så da var det noen som dro tilbake til Masaimarkedet, mens det for andre fristet mer med manikyr og pedikyr på Garden City. Mange hadde badeplaner, men været viste seg ikke fra sin beste side idag. Regn og overskyet gjorde det lite […]

Hos Anne og Simon

Tekst: Sara og Ragnhild Vi fikk Simon, Peters bror, sin familie til vertsfamilie! En koselig familie på fire, med moren Anne, faren Simon og de to døtrene Terry og Gydee, på 8 og 5 år. I tillegg bodde den ene kusinen Faith hos dem siden hun gikk på skole i Kanyakoo. Ved første møte med […]

Bestemor Obama

31. mars – tekst av Sara & Anniken Vi våknet opp hos vertsfamilien tidlig torsdag morgen og var klare for å dra videre mot Kisumu. Før vi dro fra Kanyakoo fikk vi omvisning ved lake Victoria og på den lokale legevakten i området. Deretter satte vi kursen mot mama Sarah Obama. Dette er President Barack […]

Sisala og dans

30. mars – tekst av Karina og Cathrine Enda en natt gjennomført hos vertsfamilien! Er stolte av oss som har klart  det så fint. Denne dagen så gikk store deler av tiden til å lage skjørt. Vi brukte fibrene inne i en type plante som heter sisal. Fibrene er veldig solide og minner om hestehår. […]

Erfaringer ute hos vertsfamiliene

30. mars Litt om hvordan vi opplevd vertsfamiliene​ Hilde & Karina: Vertsfamilien vi bor hos består av mamma Caroline (25), sønnen Gwen (8), dattera Mayleen (5) og babyen Bridgit (11 mnd). De bor i et lite jordhus rett ved senteret. På samme tun bor Kevin, svogeren til Caroline, og Potters, gamlefar, med sine to koner. […]

Hos vertsfamilie

29.mars – tekst Helene I dag var det mange av oss som tilbrakte dagen sammen med versfamiliene våre. Cathrine og jeg våknet opp rett over halv sju. Så hjalp vi vertsmoren vår med å lage mandazi, noe hun lager hver eneste morgen og selger. Mange av barna i nærområdet kommer innom og kjøper dette som […]

Om laptop og kjæreste

28. mars – tekst: Karie og Elinor Idag våknet vi opp for første gang hos vertsfamilien. Alle hjalp til med morgenrutinene som vasking, henting av vann og kosting av gårdsplass. Vi møttes på senteret for frokost, før vi dro til den lokale skolen. Det var veldig deilig å møte noen på vår egen alder etter […]

Omvisning på Aro-center og i Majiwa

26.03.2016 – tekst: Ingelin og Sara Dagen startet ganske tidlig for noen, med morgenjogg 06.15. Etter frokost fikk vi omvisning på Aro-centeret, der vi fikk lære om hjelpen de gir til barna i landsbygda Majiwa. Det var ikke alle som klarte å gjennomføre omvisningen da magen bydde på problemer for noen av oss. Litt av det […]

Fanaka og Masai market

Tirdag 22.mars – tekst Karina og Ragnhild Vi begynte dagen med å besøke Fanaka, som er et gatebarnsprosjekt startet av CHRISC i slummen i Nairobi i 2006. Prosjektet fokuserer på sport,lederskap, utdanning og håndverkproduksjon. Vi var spente på vårt første møte med den virkelige slummen, siden det vi hadde sett til da hadde vert den […]

Githogoro 2

21.3 – tekst:  SIV og GURU Kenya Nairobi Enda en solfylt morgen sto vi opp kl 08.00, noen var på joggetur, noen spiste frokost og andre lå og drøyde den i senga så lenge de kunne. Etter en dag med bading og moro var vi klar for slummen. Den lille bussen vår skviste seg sakte […]

Githogoro 1

20. mars – tekst Sara og Helene I dag kjørte bussen fra Amani center rett før klokka ni. Vi satte kursen mot kirken i bygda der Peter kommer fra, Gitogoro, og gudstjeneste der. Gudstjenesten foregikk heldigvis på engelsk, så vi forstod nesten hva de sa. Selv om det var palmesøndag var det ikke mange i […]

SKAL VI DANSE?

Dag 3 – 19.mars Elinor og Ingelin Etter frokost i dag dro vi for å overaske kona til Dennis som hadde bursdag i går med kake. Dermed gikk turen til et pengeinnsamlings arrangement der hun jobba. Da vi kom dit ble vi tatt godt imot, og ble utfordra til å danse på en scene. Det […]

Første møte med fadderbarna

Fredag 18. Mars Anniken og Karie Dagen startet med at vi våknet opp i et nytt kontinent. For noen var det en natt med lite søvn, mens andre sov godt under prinsessemyggnettingen. Frokosten ble servert kl. 08.00 og bestod av loff og stekt eggehvite, og vi var nå klare for å møte heart to heart […]

Karibu Kenya

Dag 1 – 17.mars I dag dro vi den lange turen fra Ålesund til Nairobi. Reisen startet allerede klokken halv 5, og deretter ventet ti timer med fly foran oss. Dagens høydepunkt var egen TV-skjerm på flyet, og konstant tilførsel av mat fra de vennlige flyvertene og vertinnene. Da vi ankom flyplassen i Nairobi, stod […]

Reiseblogg Afrika 2016

Straks etter påske er hele reiseskolen ute på de lange reisene. Vi har da to grupper i Australia, en gruppe på New Zealand, en i Sør-Amerika, en i USA, Reise Bo og fritid skal til Island og Spania, og afrikagruppa får med seg både Kenya og Tanzania. Denne siste gruppa reiste alt 17. mars og […]