Blog

Fridag i Arusha

Etter ei heilt fantastisk natt på hotellet i Arusha, var det på tide å utnytte vår fyrste fridag. Då frukosten var eten opp, var me på veg ut for å sjekka ut byen. Dette var ein interessant by. Det føltes ut som det var ei lang hovudgate, der alle butikkane låg. Me gjekk ikkje ein […]

Tanzania – Here we come!

I dag krysset vi grensen fra Kenya til Tanzania. Turen til Arusha tok ca. 6 timer og det var god stemning på bussen med allsang og latter. I motsetning til Kenya hadde Tanzania mer frodige sletter med høye fjell og flott natur. Et fint landskap å se på langs veien. Vi kom fram til et […]

Fotballturnering

Då var dagen for fotballtruneringa komen, og me var klare for å visa fram vår atletiske side på turen. Me kom fram til landsbygda til Peter, Githogoro, i ti-tida. Varmen slo oss, og me hadde med oss trelitersdunkar med vatn som me var klare til å sluke i oss. På området var det fleire hundre […]

Besøk til barnehjem og Kiberaslummen

Etter en psykisk utfordrende dag i går, så var det klar for enda en i dag. Vi startet dagen med besøk i Good Samaritan barnehjem i Mathareslummen her i Nairobi. Her ble vi vist rundt av Big Mama, en livsglad og sprudlende dame som har drevet barnehjemmet i 23 år. Her bor det barn som […]

Besøk hos FN og Fanaka

I dag skulle turen først gå til FNs hovedkvarter i Afrika, nemlig Karibuni. Legg merke til hvordan bokstavkombinasjonen UN er flettet inn i navnet. Vi ble her guidet rundt på området, først fikk vi se et konferanserom hvor vi fikk en kort presentasjon om FN og de forskjellige organene innad i FN. Det ble tilløp […]

Read More →

“Det er hva jeg kaller en smaaaak, av oksebaaaaller”

Hei og hopp allihoppa! I dag står innlandsflygning i Kenya og kjøtt i lange baner for tur! Dagen startet med avreise fra Kanyakoo i en digg innleid skolebuss, og vi bevegde oss mot Kisumu International Airport. På veien dro vi også innom Agnes, som var på Borg for noen år siden. Hun var særs fornøyd […]

Dag 9 – 10.03.2015

I dag startet vi dagen med en kanotur på victoriasjøen. Noe som var luftig og avkjølende med tanke på varmen og luftfuktigheten her i Kanyako. Resten av dagen forberedet vi oss til kulturkvelden vi skulle ha. De som turte å se på og slakte en geit vi skulle spise til middag gjorde det, mens resten […]

Read More →

Dag 8 – 09.03.2015

Dagen startet med en tur til Kit Mikayi – en steinformasjon med guddommelige krefter. Vi klatret på steiner og krøp inni grotter med flaggermus og fikk høre historien om steinene. Det var veldig fin utsikt på toppen. Når vi vanede på trygg grunn danset vi litt med de innfødte før vi reiste videre. Etter en […]

Dag 7 – 08.03.2015

Dette var den siste dagen vi skulle være på Arosenteret i Majiwa. Før avreisen dro vi på en afrikansk gudstjeneste. Vi kunne høre trommer og sang på lang avstand. Kirken var et lite bygg laget av kumøkk og jord, inne var det fullt av liv og glede. Det var mange mennesker som gikk opp foran […]

Read More →

Dag 6 – 07.03.2015

I dag var barnas dag på Aro Centeret. Helgen er deres tid for å kunne utfolde seg og gjøre morsomme ting, i motsetning til deres utfordrende hverdag. Vi fikk tilbringe dagen med dem. Det var barn i alle aldere fra 4 og oppover. Vi møtte dem etter frokost, hvor vi fikk ta del i deres […]

Dag 5 – 06.03.2015

For en varm dag! I dag fikk vi se Aro-senteret i dagslys, og det er veldig fint her. Vi fikk en omvisning med historie om bygningene og hva de holder på med her, og møte alle de fine menneskene som jobber her. Det var interessant å se de ulike byggene som brukes til mye forskjellig. […]

Busstur til Majiwa!

Den fryktede bussdagen er endelig her. Dagen vi skal ta buss fra storbyen Nairobi til landsbygda Majiwa. Vi blir fortalt at de ikke tør å anslå hvor mange timer det vil ta, fordi alt avhenger av veiforhold og trafikk. Vi starter dagen tidlig, og er på veien før kl. 8. Vi har begynt å vende […]

Githogoro

Dagen startet med et besøk i slumområdet Mji wa Huruma der vi fikk møte skolebarn i alderen 3 år-6 år. Vi så store kontraster i forhold til at barn er mer lærevillig fra tidlig alder og at det å få gå på skole betyr ekstremt mye. Vi så blant annet at en elev underviste de […]

Kibera og slangepark

Dagen begynte med en kjøretur inn til Kiberaslummen. Her var det mye å ta inn over seg, i forhold til kjøpesenteret vi hadde vært på tidligere på dagen. Det lå søppel overalt og husene og butikkene så ut som de var laget av det samme. Det var da vi kom inn på Heart to heart […]

Vår første dag i Afrika!

Vi ankom flyplassen i Nairobi klokka syv lokal tid etter en lang reise med lite søvn. Til tross for søvnmangelen var stemningen på topp. Solen skinte og temperaturen var deilig! Alle kom gjennom visumkontrollen og fikk bagasjen sin uten problemer. Så da var det på tide å finne bussen som skulle ta oss til Amani […]

InstAfrika!

Afrikaklassen sliter litt med nettilgangen. De har fått ut en god del bilder på nett gjennom instagram. Sjekk #borgfhs og #borgafr på instagram så følger du med på Afrikareisen. Der ligger mye fint. Nedenfor finner du #borgafr bildene som har blitt lagt ut i det siste. Bildene kan klikkes på for å lese tilhørende tekster […]

VI ER KLAR FOR TUR!

Etter en tårevåt avskjed med alle gjenværende elever på skolen har vi endelig klart å komme oss til Vigra! Allerede på vei til flyplassen ble det en liten smakebit på den afrikanske trafikken da første tunnelen var stengt, men det ordnet seg fint! Hakuna matata:-) Nå skal vi snart boarde flyet til Amsterdam, og så […]

Reiseklar gjeng

Jambo! Då er det berre tre små dagar til me reiser ut på vår store reise til Afrika. Alle er spente på turen, og me gleder oss utruleg mykje. I dag hadde klassen litt kvalitetstid saman. Gutane diska opp med deilig pizza, og iskrem og brownies til dessert. Dette naut me sidan me er usikre på […]